lørdag 5. oktober 2013

Flagey-markedet i Brussel - en god start på helgen


For å fortsette litt der jeg slapp forrige gang - nemlig på Flageyplassen. Flageyplassen er der weekenden endelig begynner for min del. Jeg kan ikke tenke meg en bedre start på dagen enn å handle alt jeg trenger på markedet. 

Flageymarkedet er ganske stort, og har det aller meste du trenger til kjøleskapet for en vellykket uke. Kvaliteten på varene er gjennomgående veldig god, med et stort utvalg av økologiske produkter, upasteuriserte oster, fersk pasta, nygrillet kylling osv. De selger også fersk yoghurt, melk, smør og andre meieriprodukter og ikke minst bugner markedet av sesongens grønnsaker. En god del mer fristende enn å gå på det lokale markedet. Ofte kan du slå av en prat med selgerne som reiser rundt i Brussel på ulike markeder i løpet av uken og som er svært kunnskapsrike om produktene sine og ofte har en genuin interesse for mat. 
Jeg begynner å forstå hvorfor alle går med disse trillekurvene her nede (du vet den typen som bestemor pleide å ha når hun skulle på butikken). Man tenker ikke alltid på hvor tungt det blir det man skal bære med seg hjem. I alle fall bør man ta seg tid til å sette seg ned på en av pop-up-spisestedene og ta seg et glass ferskpresset juice med eple og ingefær på Soul Kitchen, en crepe eller kanskje til og med et glass vin og en god lunsj. Utvalget er stort, stemningen trivelig og maten gjennomgående bra. 

Markedet på Flageyplassen åpner både lørdag og søndag fra omtrent 9, og ved halv-to-tiden starter de gjerne å pakke sammen igjen. En del av "kafeene" holder imidlertid oppe litt til. 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar